2011. április 29., péntek

Leendő au-paireknek - Indulás előtt


Ma gyorsan megírtam ezt a bejegyzést, mert később szerintem már túl lusta leszek hozzá, és még az élmény is friss! :) Később írok majd a családválasztásról is, amikor már tényleg 100%-ra tudom, hogy jó családhoz kerültem. Most 99%-nál tartok. :)

Mielőtt kijössz, nézd át az én listámat. Egész hasznos lehet számodra:

- Útlevél, személyi lejáratát ellenőrizni. Minden minimum még 1,5 évig érvényes legyen. Én egyébként az útlevelet ajánlom, hiába mindét ország Uniós. Halottam már olyan esetről, ahol belekötöttek a személyivel utazó emberekbe. 

- Európai Egészségbiztosítási Kártya. Az OEP-be kell kiváltani, viszed a netről letöltött nyomtatványt, azonnal elkészül.

- Mobiltelefon intézése. Számlás csomagról át kell térni kártyásra, így nem kell a havidíjat fizetni. Kint nem érdemes használnod magyar mobilszolgáltatót. Én pl. az O2-nél vagyok, havi 10Ł-ért 3000 percet ingyen hívhatok vezetékes magyar számot. És már említettem, hogy minden feltöltésnél értékes ajándékok közül lehet választani. Ha kihozol telefont, mindenképpen kártya független legyen. Én egy nagyon régi telefont hoztam ki, mert itt akarok majd venni egy újat. Nem mintha szükségem lenne rá, de a műszaki cikkek átlagosan fele annyiba kerülnek itt, mint otthon. Egy legújabb Blackberry-k közül válogathatsz, átszámítva 50.000 ft-ért, és kártyaüggetlenek.

- TB folyósítás. Az EU Egészségbiztosítási kártya csak akkor érvényes, ha van itthon TB-d. Jelenleg havi 5100-at kell fizetned csekken. Ezt jobb, ha az otthoniakra bízod. Amikor intézed az EU kártyát, kérdezd meg, hogy hol tudod a TB-d rendezni. A kezedbe fognak nyomni egy címlistát és ráírják, hogy milyen nyomtatványt kell kitöltened. 

- Gyógyszerek. Írass fel minimum 3 havi adagot minden olyan gyógyszerből, amit rendszeresen szedsz. Utána már kint is el tudsz menni a dokihoz, ha kell valami. Kérd meg a családot, hogy regisztráltassanak a háziorvosuknál. Megfázás elleni cuccokat mindenképpen hozz, mivel itt a gyerekek állandóan taknyosak az idő miatt, meg ugye fertőzik egymást. És nem mellesleg drágák. 

- Fogorvos. Menj el egy ellenőrzésre a fogorvosodhoz. Mindenképpen mondd neki, hogy 1 évig nem leszel itthon, tehát úgy nézzen át a fogaid! Angliába nagyon drága a fogászat. Irreálisan drága. Például a gyökérkezelés átszámítva 150.000 Ft. Itthon 60.000 Ft a legdrágább helyen és akkor még nem számítottam az SZTK-t, ahol ingyen megcsinálják. Kint nincs SZTK alapon fogászat, privát dokihoz kell menned.

- Menj el fodrászhoz az utazás előtt. És tanuld meg saját magadnak befesteni a hajad! És szedesd le a műkörmeid. A fogászathoz hasonlóan a kozmetikai szolgáltatások is iszonyúan drágák!

- Ha van valami betegséged, amire gyógyszert kell íratnod majd az itteni dokinál, mindenképpen hozd ki leleteid. Sokkal egyszerűbb lesz az életed és nem előröl kezdeni mindent.

- Fénymásold le az útleveled és a személyid. Ha esetleg elhagyod őket, tudd azonosítani magad az iratok pótlásakor. 

- Köss olyan utasbiztosítást, amiben van poggyászbiztosítás is. Én 3 napra kötöttem, de elég lett volna az utazás napjára is, csak ennél a társaságnál 1-3 nap közötti biztosítás egy árban van, utána egyenként számolják a napokat. Hidd el, még jól is járhatsz vele, ha 1 napot késik a bőröndöd! 

- Bőrönd. Én egy 90 literes bőröndöt vettem, ami még 10 literrel bővíthető. Mindenkinek figyelmébe ajánlom az alábbi honlapot és a márkaüzletüket: http://www.viandi.hu/ Az én bőröndöm Viandi márkájú, 5,1 kiló, acélmerevítéses, szövet (ne vegyél műanyagot, mert darabokba fogod leszedni a futószalagról!) süllyesztett szilikon kerekei vannak, valamint beépített húzókája van. Ezek a legfontosabb szempontok, ha még nem vetted meg! A pakolásnál nekem nem a helyhiánnyal volt problémám, hanem inkább a súllyal. Még bőven fért volna a bőröndbe, csak a súlyt már túlléptem. Ezt a bőröndöt szettben is lehet kapni, így van hozzá egy 22 literes kézipoggyászom is. Praktikus, sokzsebes, pakolható, ráhúzható a bőrönd húzókájára. Biztos fogok venni egy nagyobbat, mivel az emberek pofátlan méretű táskákat vittek fel kézipoggyászként. Volt aki Kilimanjaro túrazsákot vitt fel, és az illető vállától a térdéig ért a zsák! Persze lehet, hogy más légitársaságok nem ilyen engedékenyek, de én tuti nem fogok szenvedni legközelebb az 50x35x25 cm-es méret betartásával.

- Ne hozz ki tisztálkodó szereket! Tényleg ne! Nekem a bőröndben 6 kilót nyomott csak a pipere cuccom, és a legtöbb flakon csak félig volt. Iszonyú olcsó minden, ugyan azokat a cuccokat megkapod itt is, csak még nagyobb választékban. Az 1Ł-os boltokba betérve pedig alig várod majd, hogy elfogyjanak a kihozott cuccaid. 

- Ruhákat csak annyit hozz, hogy kb. 7 napra elég legyen. Utána gyorsan rá fogsz függni a leárazásokra, és iszonyú mennyiségű cuccot fogsz felhalmozni. Azt azonban ne felejtsd el, hogy gyerekekkel leszel, tehát min. 2 tréninggatyát hozz magaddal! A Primark-on kívül érdemes más üzletekbe is ellátogatnod, nagyon jó márkákat és minőséget lehet találni. Például a TK Maxx üzleteiben több márkát is megtalálsz, The North Face kabátokat láttam 15 Ł-ért (kb. 5000 Ft). Nálunk 30-40.000 körül vannak. Mindenképpen venni fogok egyet, még ha nem is vagyok az a sportos típus! :)

- Bankkártya. Érdemes itt nyitnod egy folyószámlát. Mivel itt mindent a neten kell intézned, ezért lehetőleg minél hamarabb intézd el. Én jövő héten fogok bemenni a Lloyds-ba, állítólag ez az egyetlen bank, ahova elég az útleveled vagy a személyid, és nem kell hozzá mindenféle más papír. A nyitásnál nem kell fizetned semmit, a számlavezetés is ingyenes, 1Ł a nyitóegyenleged és kapsz hozzá egy dombornyomott VISA kártyát.

- Hozd magaddal a laptopod! Ha egyetlen cuccomat hozhattam volna ki, akkor ezt választottam volna! Ha nincs, mindenképpen vegyél! Vagy hozz annyi pénzt, amiből már az első pár napban tudsz venni egyet! Minden infót megtalálsz a neten, ingyen beszélhetsz Skype-on a szeretteiddel, lefoglalhatod a repjegyed hazafelé, nézhetsz rajta filmet, stb. Gondolom nem kell senkinek sem elmondanom az internet előnyét! :)
Szerintem ezek a legfontosabb dolgok. Ha esetleg kérdés lenne leendő au-pair-ek részéről, csak írjatok bátran és segítek. Ha nekem is lett volna segítségem, akkor a bőröndöm felét otthon hagytam volna! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése